dinsdag 3 januari 2012

Muzische grondhouding

Voor het vak muzische grondhouding, stonden in onze map verschillende opdrachten die we elk op onze eigen creatieve manier moesten verwerken. Mijn opdrachten verzamelde ik allemaal in een trein, omdat deze opdracht voor mij als een treinreis was. Ik leerde heel wat nieuwe zaken bij en deze verzamelde ik, en die neem ik mee naar de volgende halte, waar mijn deuren steeds open gaan voor nieuwe ideeën, informatie,... 

Trein
Crisismoment

Piet en Riet  

Boerderij met verschillende dieren

Ook één van de opdrachten was de cultuurproef.
Bij deze proef moesten we zelf 3 culturele activiteiten die niet verder aan bod komen tijdens de opleiding bij wonen. Een deze op een persoonlijke manier verwerken.

Culturele activiteit 1: toneelvoorstelling  'Kamer 13'
Korte inhoud: in een hotel spookt het op kamer 13, wanneer er een koppel verblijft komt het spook tevoorschijn in het donker, en steelt het geld van het koppel. Op dat moment verblijft in het hotel ook Mevrouw de Barones en ook een rijke Amerikaan. In het hotel werkt er ook een zigeunermeisje met lange vingers. Wie is het spook?

 Ik verwerkte deze proef op mijn persoonlijke manier door een bed te knutselen, omdat er een bed tijdens de voorstelling als decor stond. Wanneer ik naar de voorstelling keek dacht ik, hoe het zou zijn om in dit bed te liggen. De acteurs hebben niet in het bed gelegen.



Culturele activiteit 2: circusvoorstelling 'Cirq'ulation Locale 
 Korte inhoud: acrobaten Jan, Lonis en Benny beslissen om samen een circusvoorstelling te maken.
            Zo’n voorstelling zoals het hoort, met veel jongleren,diabolo’s, acrobatie en leuke
            stunts. Zoals in een echt circus maar dan zonder tent
            en dieren.  Maar Jan wil eigenlijk muziek spelen, hij wil met zijn saxofoon op het podium staan
            en zijn grote passie volgen. Lonis wil dansen en zingen, hij wou eigenlijk in een
            musical spelen. En Benny, ja… wat wil Benny eigenlijk? Of doet hij nu al waar hij  altijd van droomde.

Ik verwerkte deze proef op mijn persoonlijke manier door een kapstok te knutselen in de kleuren van het circus omdat ze grappige kostuums droegen heb ik een kapstok gemaakt. Daaraan heb ik kegels gehangen omdat deze elementen heel veel tijdens de voorstelling aan bod kwamen.


         
Culturele activiteit 3: kindertheater 'Jip en Janeke'
Korte inhoud: de ‘mjoeziekul' volgt de vier seizoenen; het verhaal begint in de lente bij hun ontmoeting in de tuin, aan de heg. De plot is een opeenvolging van korte verhaaltjes, rechtstreeks uit de boeken en uit de leefwereld van jonge kinderen gegrepen: samen op de wip, samen in het zwembadje, samen naar de groenteboer en samen misselijk zijn van te veel ijsjes. Naast hun hoge aaibaarheidsfactor zien we ook dat Jip en Janneke wel eens betweterige kleuters kunnen zijn. Hun ouders treden hier vaak mee op de voorgrond. Zij worden vertolkt door vier mannelijke acteurs die grotesk spelen, op maat van de allerkleinsten. De obligate lach - Janneke moet eitjes leggen en erop broeden - wordt afgewisseld met de obligate traan, waarbij ook stilgestaan wordt bij de dood.
De wereld van Jip en Janneke is kleurvol en
onschuldig. De kwade hond die hen achtervolgt, kunnen ze temmen als een paard. Wanneer Takkie verdwijnt, komt hij ook weer terug. Een voor hen vreemde boer brengt hen naar huis als ze verdwaald zijn.

Ik verwerkte deze proef op mijn persoonlijke manier door een puzzel te maken van Jip en Janeke in de 4 kleuren van de seizoenen, met telkens een afbeelding passend bij het seizoen.





Nog een site met heel leuke en originele knutsel activiteiten : http://www.jufjanneke.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen